7 نکته طلایی در ایمنی نصب داربست

در فرآیند ایجاد و ساخت یک سازه، داربست یکی از مراحل مهم برای پیش روی این فرآیند است.استفاده در داربست علاوه بر ایجاد استحکام و ایمنی، سرعت کار و فعالیت را بهبود بخشیده و تاثیر بسیار مثبتی در فرآیند اجرای سازه دارد.

در این مقاله به 7 نکته طلایی اشاره میکنیم که رعایت و توجه به آنها بسیار ضروری بوده و باعث افزایش ایمنی نصب و اجرای داربست میشوند.

قطعات سالم و مناسب

اولین و مهم ترین نکته در استفاده از داربست، توجه به کیفیت و عمر قطعات میباشد.یک قالب داربست کامل تشکیل شده از انواع قطعات ریز و درشت که فارق از اندازه و سایز، هرکدام نقش حیاتی در حفظ استحکام و تعادل سازه دارند.

استفاده از قطعات زنگ زده، دارای مشکل و دارای طول عمر پایین ریسک خطر را بیشتر کرده و کار را بسیار سخت میکند.پس بهترین کار این است که در زمان قبل از نصب داربست، تمامی قطعات به خوبی بررسی شده تا قطعات معیوب و خراب جدا شوند.

تجربه، حرف اول در نصب داربست

شاید از دور دیدن نصب یک داربست بسیار ساده و پیش و پا افتاده باشد؛ اما اینگونه نیست.اجرای نصب داربست، استفاده از قطعات مناسب، قالب مناسب و حفظ تعادل بصورت کاملا صحیح نیاز به تجربه بسیار بالایی دارد.

همواره مونتاژ کار ها و افرادی که داربست را نصب میکنند به این نکته اشاره میکنند که نصب داربست فقط اتصال چند قطعه به همدیگر نیست.به همین دلیل افراد با تجربه و مهارت بیشتر همواره در اولویت بیشتری برای پروژه های نصب و اجرای داربست هستند.

مهاربندی مناسب و اصولی

در کنار این نکته که سازه داربست با تکیه به سازه های مجاور ایمنی خود را حفظ میکند اما نکته دیگر نیز وجود دارد.با استفاده از مهاربندی مناسب و بصورت اصولی میتوان ایمنی کار را بسیار بالا برده و خطر خرابی سازه را بسیار کاهش داد.

مهاربندی قالب با لوله ها بصورت مورب و همچنین استفاده از طناب های ضخیم میتواند در این امر به مونتاژ کار  کمک کند.

توجه به محیط اطراف سازه

در هنگام نصب داربست باید به محیط اطراف سازه نیز توجه کرد.یکی از موارد مهمی که باید در نظر گرفته شود، فاصله مناسب از خطوط برق میباشد.برای خطوط برق کمتر از 300 ولت باید که داربست حداقل در فاصله یک متری نصب شود.

برای خطوط برق بیشتر از 300 ولت باید حداقل فاصله داربست تا خطوط برق 3 متر بوده و در صورت نیاز با اندازه گیری و بررسی برق عبوری، این فاصله نیز بیشتر شود.

7 نکته طلایی در ایمنی نصب داربست | داربست در کرج | اجاره داربست کرج

الوار های مورد استفاده در داربست

الوار های چوبی یکی از مهم ترین بخش های یک سازه داربست بوده که حکم پل ارتباطی میان قسمت های مختلف داربست را دارند.برای استفاده از الوار ها نیز باید نکات مهمی را در نظر گرفت.

الوار های مناسب برای استفاده در داربست باید حداقل عرض 25 سانتی متری داشته و ضخامت آنها از 5 سانتیمتر بیشتر باشد.در هنگام جایگذاری الوار ها باید توجه کرد که این قطعات بدون ترک و پوسیدگی بوده و دارای ایراد نباشند.

بطور معمول تعداد الوار برای هر سکو حداقل 2 تخته میباشد.باید توجه داشت که فاصله الوار ها از سطح تکیه گاه باید حداقل 30 سانتیمتر باشد.همچنین این الوار ها باید با سیم های ضخیم در جای خود محکم شوند.

نردبان در داربست ها

نردبان ها نیز همانند الوار ها نقش پل ارتباطی میان نقاط مختلف داربست را دارند.برای استفاده از نردبان نیز باید نکاتی را رعایت کرده تا ایمنی کار بیشتر شود.

نردبان نباید در جایگاه داربست و یا بر روی سکو ها استفاده شود.استفاده از انواع نردبان های دست ساز توصیه نمیشود.در هنگام جایگذاری نردبان باید توجه داشت که زاویه نردبان با سطح افقی 75 درجه باشد.

سطح مورد استفاده در نصب داربست

داربست باید روی سطوح کاملا مناسب، هموار، بدون شیب و کاملا صاف نصب شود.نصب بر روی سطوح صاف ریسک لغزش و از بین رفتن تعادل سازه را بسیار کمتر کرده و به ایمنی نصب کمک میکند.

در صورتی که زمین برای نصب مناسب نباشد، باید با انجام موارد ایمنی، فرآیند صاف سازی سطوح صورت گرفته و قدرت کافی به سطح داده شده تا تحمل نصب داربست را داشته باشد.

سخن آخر

در این مقاله به نکاتی مهم و طلایی اشاره کردیم که باید در فرآیند نصب و اجرای داربست برای پروژه های ساختمانی مورد توجه قرار بگیرد.تیم کرج داربست با سابقه طولانی در نصب و اجاره داربست، رعایت نکات ایمنی بصورت کامل و مهارت و تجربه بسیار بالا، در تمامی زمینه های نصب داربست در تهران و کرج در خدمت شما عزیزان میباشد تا تجربه ای بدون خطر و ریسک داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *