آشنایی با داربست | انواع نصب داربست

در زمان ساخت یک سازه و ساختمان یکی از بخش های کلیدی در فرآیند ساخت، استفاده و نصب داربست میباشد.این عضو مهم نقش بسزایی در روند پیشرفت کار داشته و کمک شایانی به سازنده میکند.اما داربست چیست؟در این مقاله با داربست و انواع آن و همچنین روش های نصب آن اشنا میشویم.

داربست چیست

بطور کلی میتوان گفت که داربست سازه ای موقت است که بعنوان بستری برای نگهداری و افزایش استحکام سازه اصلی و همچنین روشی برای انتقال اسان کارگران استفاده میشود.با استفاده از داربست انجام عملیات های ساختمانی در ارتفاع بالا راحت تر شده و آزاد عمل بیشتری به کارگران میدهد.

در فرآیند ساخت یک سازه، داربست بعنوان یک پایه قدرتمند به استحکام بیشتر سازه کمک کرده و بعنوان حامی اصلی سازه در نظر گرفته میشود تا زمانی که سازه به مراحل تکمیلی خود رسیده و نیاز به حمایت نداشته باشد.

انواع داربست

بطور کلی انواع مختلفی از داربست ها در بازار و صنعت موجود است. اما متداول ترین آنها داربست های فلزی، چوبی، اسکلتی، معلق و بازویی و غیره میباشد.البته باید توجه داشت که سهم داربست های فلزی از انواع دیگر بسیار بیشتر بوده و در صنعت بعنوان سازه پایه و قالب استفاده میشود.

آشنایی با داربست | انواع نصب داربست | داربست در کرج | اجاره داربست کرج

مهم ترین دلایل استفاده از داربست های فلزی استحکام بالای آنها بوده که ضریب خطر در فرآیند کار را پایین میاورند.همچنین دوام این نوع از قطعات بیشتر بوده و بصورت مداوم میتوان از آنها استفاده کرد.البته باید توجه داشت که داربست های فلزی دارای استاندارد های ایمنی خاص خود هستند که در هنگام تهیه و اجاره باید به این استاندارد ها توجه شود.

قطعات و اصطلاحات داربست

یک سازه کامل از داربست دارای قطعات بسیار زیاد و متفاوتی میباشد که بسته به موقعیت و شرایط استفاده از قطعات متفاوتی نیز استفاده میشود.پس ممکن که بعضی از کلمات و قطعات برای عزیزان جدید و ناآشنا باشد.

قطعات داربست

قطعات داربست به موارد زیر دسته بندی میشوند:

  1. لوله های فلزی و فولادی و یا چوبی
  2. بست های فلزی
  3. مغزی ها
  4. پایه های فولادی
  5. مهاربند داربست که بصورت پیچی است
  6. چرخ های فولادی داربست
  7. طناب ایمنی
  8. شبکه های توری جهت محافظت
  9. آچار دوسر رینگ کروم استاندارد
  10. گونیا و تراز و شاقول

اصطلاحات رایج در داربست

در ادامه به برخی از اصطلاحات رایج در داربست و فرآیند نصب آن اشاره میشود.

  • برد: چوب نرمی که برای دسترسی به سکوهای کاری استفاده میشود.
  • بریس: به لوله های مهار گفته میشود که بصورت ضربدری و با پیچ به سازه اصلی اضافه میشوند.
  • کوپلر: بستی که برای اتصال دو عدد از لوله های داربست استفاده میشود.
  • بای لنس: فاصله طولی بین دو تکه از داربست که باید بصورت استاندارد باشد.
  • تای: لوله هایی هستند که برای بستن لوله های داربست به لنگر استفاده میشوند.
  • اسکاف تگ: برچسبی بسیار مهم است که علامت بررسی داربست قبل از فرآیند نصب آن است.این برچسب به دور رنگ سبز و قرمز استفاده میشود.قرمز به معنی مشکل داشتن داربست و ایمن نبودن آن و سبز یعنی بدون ایراد بودن تمامی قطعات داربست و کامل مورد قبول برای استفاده کارگران.
  • لجر: لوله های افقی هستند که به لوله های استاندارد بسته میشوند.این لوله های باعث میشوند که از خم شدن لوله های استاندارد جلوگیری شود.

انواع داربست

روش نصب داربست به انواع مختلفی تقسیم میشود که به مهم ترین آنها اشاره میکنیم.

آشنایی با داربست | انواع نصب داربست | داربست در کرج | اجاره داربست کرج

داربست مثلثی

این مدل از داربست ها از فریم هایی به شکل مثلث تشکیل شده اند که بصورت نر و ماده به هم وصل میشوند.از این نوع داربست در کفراژ بندی و همینطور در پله ها استفاده میشود.این نوع از داربست حمل و نقل آسانی دارد.نیاز به تجهیزات زیاد برای نصب ندارد و همچنین نیاز به مهارت زیاد برای نصب آن نیست.

داربست ستاره چکشی

در این نوع داربست پایه ها بصورت قائم و ایستاده بوده و مهار ها بصورت افقی و مماس با سطح زمین نصب میشوند.این نوع از داربست استحکام بسیار بالایی داشته و در اکثر سازه ها نیز استفاده میشود.پایه ها در این نوع از داربست از 3 متر شروع شده و تا 5 متر نیز میرسند.همچنین فاصله بین مهار ها نیز به راحتی و با استفاده از چکش قابل تنظیم است.

از مزایای داربست ستاره چکشی میتوان به سهولت در نصب، عدم نیاز به مهارت زیاد در نصب، جابجایی آسان، سبک بودن آن و همچنین سرعت مونتاژ و دمونتاژ بالای آن اشاره کرد.

داربست چکشی کاسه ای

این نوع از داربست نیز همانند داربست ستاره ای بوده و از پایه های قائم در طول 3 تا 6 متر و مهار های افقی تشکیل شده است.سایز مهار ها میتواند هر مقداری باشد.با استفاده از سایز متفاوت مهار ها میتوان به سازه کلی شکل مورد نظر را داده تا در تعادل کامل نسبت به سازه قرار بگیرد.

این نوع از داربست نیز به مهارت زیادی نیاز نداشته، سرعت مونتاژ و دمونتاژ بالایی دارد،حمل و نقل آن آسان است و همچنین به قطعات تخصصی برای استفاده و نصب نیاز ندارد.

انواع بست ها در داربست

همانگونه که در بالا اشاره شد بست یکی از قطعات اصلی در سازه های داربست میباشد.بست های داربست به انواع متفاوتی تقسیم بندی میشوند:

  • بست چهارپیچ: این نوع از بست قابلیت اتصال 4 لوله داربست را دارد که بیشترین کاربرد را در سازه های داربستی دارد..وزن این بست ها از 350 گرم تا 700 گرم میرسد.
  • بست تک پیچ: این نوع از بست برای اتصال دو عدد از لوله های داربست استفاده میشود.همچنین در نصب مهار ها نیز از این نوع از بست ها استفاده میشود.این مدل از بست مقاومت کمتری نسبت به بست های چهار پیچ دارد.
  • بست گردون: اگر زمانی نیاز باشد که لوله های داربست در زاویه های متفاوتی نسبت به هم بسته شوند، از بست گردون استفاده میشود.با استفاده از بست های گردون میتوان لوله های داربست را در هر زاویه دلخواه نصب کرده و به هم متصل کرد.

سخن آخر

برای تهیه داربست نیاز به آشنایی اولیه و همچنین معیارها و انواع داربست میباشد.در این مقاله سعی شد تا بصورت کامل با مبحث داربست و نحوه نصب آن اشنا شده تا آگاهی بیشتری در زمان استفاده از این سازه وجود داشته باشد.

تیم کرج داربست با داشتن مشاوران باتجربه و سابقه بالا این امر را برای شما عزیزان راحت کرده و در خدمت شما عزیزان در زمینه نصب انواع داربست در تهران و کرج میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *