انواع نصب داربست | داربست چکشی چیست؟

در سازه های ساختمانی از انواع مختلفی از داربست های استفاده میشود.با توجه به موقعیت سازه و نیاز های اولیه و همینطور شرایط، از انواع متفاوتی از نصب داربست ها استفاده میشود.هر نوع از داربست ها در موقعیت مناسب کاربرد فراوانی دارند.

در این مقاله در کنار آشنایی اولیه با انواع نصب داربست های مورد استفاده در پروژه های ساختمانی، با داربست چکشی و کاربرد های آن اشنا میشویم.

داربست چیست

در ابتدا به تعریف داربست میپردازیم.به سازه های فلزی و یا چوبی که با اهداف گوناگون در پروژه های ساختمانی استفاده میشوند، داربست میگویند.ازاین نوع از سازه بدلیل ایجاد استحکام در پروژه اولیه، حفظ ایمنی، دسترسی سریع کارگران به نقاط متفاوت ساختمان و همچنین افزایش سرعت کار استفاده میشود.

عموم قالب های داربست از میله های فلزی و چوبی که در قطر ها و طول های متفاوت هستند و همچنین از بست های متفاوت برای اتصال لوله ها، تشکیل شده اند.لوله ها با توجه به موقعیت میتوانند دارای قطر و طول متغیر باشند.همچنین انواع بست های دو پیچ و چهار پیچ و گردون برای اتصال لوله های استفاده میشوند.

انواع نصب داربست

داربست ها دارای انواع متفاوتی هستند که بصورت مختصر به آنها اشاره میکنیم.

داربست فلزی

این نوع از داربست همانگونه که از نامش پیداست از جنس فلز بوده و استحکام بسیار بالایی دارد.داربست های فلزی بسیار فراگیر بوده و سهم زیادی برای استفاده در انواع پروژه های ساختمانی را دارد.

طول لوله های این داربست میتواند از 3 تا 6 متر باشد؛ همچنین قطر لوله ها حداقل 5 سانتی متر میباشد.ضخامت لوله ها نیز در کمترین حالت 4 میلی متر بوده و در بیشترین حالت به 8 میلی متر میرسد.

داربست چوبی

این نوع از نصب داربست از قطعات و الوار های چوبی ساخته میشود.بدلیل سختی مونتاژ و دمونتاژ این نوع از داربست، اکثر سازه های چوبی از نوع دائم بوده و قابلیت دمونتاژ را ندارند.به همین دلیل فرآیند جابجایی و انتقال آنها بسیار سخت است.

اکثر استفاده از داربست های چوبی در ساخت انواع نردبان های رابط میان سکوهای متفاوت، سکو هایی با ارتفاع کم برای دسترسی به سقف سازه و از این قبیل میباشد.

داربست معلق

در موقعیتی که نتوان از داربست در سطح زمین استفاده کرد، از داربست های معلق استفاده میشود.این نوع از سازه های داربست به ساختمان و سازه های مجاور متصل شده و باعث ایجاد استحکام و ایمنی میشوند.

جنس قطعات این نوع از داربست در اغلب موارد از فلز بوده تا استحکام کافی برای سازه رابط را ایجاد کند.برای ایجاد سکوهای معلق بصورت موقت و در زمان کوتاه نیز میتوان از داربست های معلق استفاده کرد.

داربست خرپا

این نوع از داربسن از سه پایه اصلی تشکیل شده است که نقش نگهدارنده را در سطح زمین و داربست دارند.ارتفاع این سازه حداکثر به 5 متر میرسد.کاربرد آن اغلب در کارهای روزمره برای بخش های داخلی ساختمان میباشد.مانند تکمیل دیوارها و رنگ آمیزی، تکمیل سقف و ….

داربست پایه دار

مهم ترین مزیت این داربست فرآیند نصب و مونتاژ آن است که بیشترین سرعت را میان تمام انواع داربست دارد.داربست های پایه دار عموما تا سه طبقه مونتاژ شده و بالاتر نمیرود زیرا خطرناک است.حداکثر ارتفاع برای طبقه پایه میتواند 4 متر باشد که این نوع پایه ثابت بوده و نمیتوان آنرا جابجا کرد و یا تغییر داد.

داربست چکشی چیست

داربست چکشی یکی از انواع داربست میباشد که کاربرد فراوان در سازه های ساختمانی دارد.این نوع داربست یک پایه و سطح اولیه بصورت افقی دارد که استحکام قالب را به مقدار بسیار زیادی بالا میبرد.

انواع نصب داربست | انواع نصب داربست | داربست در کرج | اجاره داربست کرج

داربست چکشی به انواع داربستی گفته میشود که برای نصب نیاز به فرآیند چکش کاری باشد.در نصب این نوع داربست از ضربات چکش برای جا انداختن و همینطور تنظیم مکان قطعات استفاده میشود.فرآیند مونتاژ و جداسازی این قالب بسیار راحت بوده و سرعت بسیار بالایی دارد.از این نوع از داربست در ارتفاعات زیاد نیز میتوان استفاده کرد.

در داربست های چکشی از بست ها و همچنین پیچ و مهره ها استفاده نخواهد شد.این سازه انواع متفاوتی دارد که به آنها اشاره میکنیم.

داربست چکشی کاسه ای

پایه های این سازه حداقل 3 و حداکثر 6 متر خواهد بود.این نوع سازه مزیت مهمی دارد و آن مزیت این است که قابلیت استفاده در ارتفاع های بالا و همینطور ارتقای آن تا ارتاع های بسیار زیاد وجود دارد.

داربست چکشی ستاره دار

در این داربست از بست ها و پین ها برای اتصال قطعات استفاده میشود.میتوان ابعاد و قطعات سازه را بر اساس نیاز تغییر داده و استفاده کرد.از این نوع داربست برای انواع ارتفاع ها میتوان استفاده کرد.البته طول لوله ها بر اساس ارتفاع باید انتخاب و بررسی شود.

داربست چکشی مدولار

این داربست از پایه های افقی و عمودی تشکیل میشود که استحکام زیادی به سازه میدهد.پایه ها میتوانند حداقل 1 و حداکثر 3 متر باشند.در اتصال قطعات از پیچ های تنظیم استفاده میشود که فرآیند تغییر سایز و حالت را بسیار آسان تر میکند.

داربست مدولار انعطاف پذیری بالایی داشته و از آن میتوان در انواع سازه ها و موقعیت ها و همچنین ارتفاعات مختلف استفاده کرد.در این داربست از پیچ ها و بست نیز استفاده میشود.

مزیت های داربست چکشی

نصب و مونتاژ داربست چکشی نیاز به مهارت زیاد نداشته و به راحتی انجام میشود.حمل و نقل این سازه راحت بوده و دارای وزن زیادی نیستند.برای اتصال سازه نیاز به تجهیزات مخصوص نیست و با استفاده از انواع چکش میتوان فرآیند مونتاژ را انجام داد.

این داربست محدودیتی در ارتفاع نداشته و برای هر حالتی میتوان از آن استفاده کرد.از این داربست میتوان برای کفراژ بندی سقف های قوسی و دالی شکل استفاده کرد.

سخن آخر

در این مقاله با انواع داربست و مشخصات آنها اشنا شده و همچنین بطور کامل با داربست های چکشی آشنایی پیدا کردیم.فرآیند نصب داربست امری تخصصی بوده که نیاز به مشاوران و مونتاژ کار ماهر دارد.تیم کرج داربست با سابقه بالا و داشتن تیمی مجرب برای نصب انواع داربست های چکشی و فلزی در تهران و کرج در خدمت شما عزیزان میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *