داربست چیست؟ لوازم داربست

داربست چیست؟

داربست فلزی تشکیل شده از لوله های 6 متری از از جنس آهن، بست چهارپیچ، اتصال، بست تک پیچ، بست دو پیچ، بست گردون لوله ۶متری و لوله هایی در اندازه هایه کوچکتر که در کارهای مختلف به کار می روند. معمولا وزن لوله های ۶ متری نو از 14 کیلوگرم تا 17 کیلو و 300 گرم میباشد.

کفی داربست| کرج داربست| اجاره داربست کرج

قالب داربست چیست؟

 قالب داربست تشکیل شده از یک لوله یک متری داربست و 2 عدد بست چهارپیچ که دو لوله عمودی را به هم وصل میکند تا معمار یا بنا به راحتی بتواند تخته بنایی را در محل قرار داده و مشغول به کار شود.

هنگام بستن داربست باید زمانی که پایه به صورت عمودی برداشته میشه فاصله پایه تا پایه بعدی کمتر از 2 مترو80 سانتیمتر باشد.این فاصله به صورت اصولی و به دلیل افزایش ایمنی کار است. زمانی که تخته انداخته میشود و دو یا سه نفر روی هر تخته کار میکنند، تخته شکم نداده و دچار شکستگی نمیشود.

در زمان نصب داربست، داربست قالب دومتری و زمانی که پایه هایه عمودی از ساختمان یک متر فاصله میگیرد، در ارتفاعات بالا به غیر از اینکه داربست در طبقات مختلف به دیوارهای پنجره دار حایل یا به قول داربست بند ها مهار میشود.زمانی که ارتفاع بالاتر از 18 متر باشد حتما باید پشت داربست اصلی یک داربست نگهدارنده نصب شده تا زمانی که احیانا کارگران ساختمان به هر نحوی این مهارهارا باز کردند، داربست پشتی که هم ارتفاع داربست اصلی است مانع از سقوط داربست اصلی بشود. به این نوع داربست بستن به اصطلاح داربست کفراژ گفته میشود

بست چهارپیچ

بست 4 پیچ | کرج داربست| اجاره داربست کرج
بست 4 پیچ

بست چهارپیچ یکی از اداوت داربست میباشد که در هنگام اجرای داربست بیشترین استفاده را دارد.وزن بست چهار پیچ بین 350 گرم تا 2 کیلوگرم در طرح هایه مختلف از جنس آهن با آلیاژهایه مختلف موجود میباشد.

بست تک پیچ

بست تک پیچ | کرج داربست| اجاره داربست کرج
بست تک پیچ

این بست بیشتر در قسمتهایی استفاده میشود که داربست به اتصال یا رابط برخورد میکند؛ و یا جهت مهار داربست به نواحی مختلف در هنگام کار استفاده میشود. این بست مقاومت کمتری نسبت به بست چهارپیچ دارد.

داربست نما

بیشتر در نمای ساختمان به صورت طول درارتفاع و عرض یک یا دو بسته میشود.عرض یک متر زمانی بسته میشود که نمایه ساختمان بیشتر از۴۰سانت بیرون روی نداشته باشد اما هنگامی که نمایه ساختمان بیشتر از 40 یا 50 سانت بیرون روی داشته بشد باید عرض داربست به صورت دو متری بسته شود.

در این حالت پایه هایه داربست که به صورت عمودی گذاشته میشود یک متر از نمایه ساختمان عقب تر گذاشته شود تا مزاحمت در کار و تو رفتگی در کار نداشته باشیم.نحوه بستن داربست عرض یک متر به این صورت میباشد که مثلا در یک نمایه ساختمان طول 6 در ارتفاع 18 از لوله های 6 متری و بست چهار پیچ و قالب و لوله هایه یک متری و پنجاه سانتی جهت مهارکردن داربست استفاده میشود.

اتصال

اتصال| کرج داربست| اجاره داربست کرج

اتصال وسیله ای در فرآیند بستن داربست هستش؛ زمانی که در ارتفاع بخواهیم لوله ها را به هم وصل کنیم از این وسیله استفاده میکنیم.اتصال تشکیل شده از بیست سانت لوله 6 که لوله هایه 5 داربست داخل آن قرار گرفته ‌و با دو پیچ که در دو سر آن قرار دارد سفت شده که باعث مرتبط شدن لوله ها به هم دیگه میشود.

داربست چهارپایه چرخدار و ثابت

این نوع داربست معمولا برای فضاهای کوچکتر استفاده میشود.چهار پایه ثابت زمانی هستش که کار فرما فقط در یک محل مشخص و ثابت مشغول به کار باشد.چهار پایه چرخدار زمانی بسته میشه که شرایط کار در یک فضای باز باشد.در این حالت زیر لوله عمودی چرخ نصب شده که قابلیت جاجایی داشته و میتوان با جابجا کردن به فرآیند کار سرعت بیشتری بخشید.

بست گردون

این بست زمانی استفاده میشود که بخواهیم لوله های داربست در زوایای مختلف بسته شود.


بست گردون| کرج داربست| اجاره داربست کرج

چرا از بست چهارپیچ بصورت زاویه دار استفاده میشود؟ چون بست چهار پیچ فقط زمانی استفاده میشود که لوله ها به صورت زاویه 90 درجه بسته شود ولی هنگام بستن لوله ها در هر زاویه دلخواه از بست گردون استفاده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *